Tuesday 14 March 2017

Shaklee Perlis 003 | B Complex with Folic Acid

12:22 am | 0 Comment(s)

Assalamu'alaykum semua

Harini nak kongsi pasai B Complex Shaklee. B Complex Shaklee ni warna dia kuning dalaman. Kuningkan ceria~ hoho




First time bila makan B Complex ni, puan eeiyss tak tahan dengan bau dia~huhu 

Tambah terkejut lagi bila kita kencing, urin kita kuning sangat 



Ingatkan ada penyakit (T___T) tapi jangan panic na

Sebenaqnya Vitamin B Complex ni adalah vitamin larut air. Bak kata orang putih water soluble, jadi ia sangat cepat larut dalam salur darah dan teruih ke urin

Ia adalah proses semulajadi menyingkirkan lebihan RIBOFLAVIN (VITAMIN B2) yang tak diserap oleh badan pastu teruih keluaq melalui ayaq kencing (urin) kita tadi dan menyebabkan ia menjadi warna kuning terang

So, don't worry!

Ia bukanlah bermaksud kita dah terlebih dose, tapi adalah antara petanda buah pinggang kita sihat dan berfungsi dengan baik, in syaa Allah
jadi, Alhamdulillah ;)


Perbezaan vitamin B Complex Shaklee dengan B Complex yang dibekalkan secara percuma di Klinik Kerajaan adalah...
Kandungan B Complex Shaklee ini merangkumi 8 kumpulan B utama yang penting


B1 - Thiamin

B2 - Riboflavin

B3 - Niacin

B5 - Panthothenic Acid

B6 - Pyridoxine

B7 - Biotin

B9 - Folic Acid

B12 - Cyanocobalamin

manakala vitamin B yang dibekalkan secara percuma di Klinik Kerajaan hanya merangkumi 3 jenis kumpulan vitamin B iaitu

B1 - Thiamin

B2 - Riboflavin

B3 - Niacin

Jom kita tengok apa pulak fungsi untuk setiap Vitamin B tu. Tak kenai maka tak cinta kan? ahaks


B1 (thiamin) Fungsi : Mengubah zat karbohidrat dalam makanan menjadi tenaga.Sumber makanan : Nasi, roti, bijiran, tepung, makanan laut seperti udang, kerang. 


B2 (riboflovin) Fungsi : Menjaga kesihatan mata dan kulit.Sumber : Susu , keju, ayam, brokoli, bayam. 


B3 (Niacin)Fungsi: Untuk kesihatan kulit, meningkatkan nafsu makan, memperbaiki sistem pencernaan serta membantu mengubah makanan menjadi tenaga.Sumber: Bijiran, kacang-kacangan, daging lembu.


B5 (antothenic Acid)Fungsi : Bersama-sama dengan jenis vitamin B lainnya, vitamin B5 berguna dalam proses pemecahan lemak , protein, karbohidrat menjadi tenaga. Manfaat lainnya adalah untuk pembentukan sel darah merah dan membuat vitamin D.Sumber : Ayam, ikan sardine, alpukat, semangka.


B6 (Piridoksin/Pyridoxin)Fungsi : Diperlukan dalam proses asam amino dan lemak.Sumber : Daging, ikan, sapi, kentang, tomato, pisang, buah yang berwarna unggu dan sayuran hijau.


B7 (Biotin)Fungsi : Membantu dalam proses pemecahan lemak, protein menjadi tenaga yang akan digunakan oleh tubuh.Sumber: Daging ikan salmon, telur, susu, cereal, pisang dan kacang tanah.


B9 (Folat/Folic Asid)Fungsi : Bertugas agar sel-sel pada tubuh membesar dengan baik, membentuk sel darah merah dan mencegah kecacatan pada janin.Sumber : Susu dan produk olahan susu, bit, hati, tembikai dan sayuran berdaun hijau.


B12 (Kobalamin/Cobalamin)Fungsi : Mengubah karbohidrat, protein dan lemak menjadi tenaga, menjaga sel darah merah tetap sihat, melindungi sel saraf, mencegah penyakit jantung, dan mencegah penyusutan otak yang dapat menyebabkan daya ingatan menurun.Sumber : Daging lembu, ikan, hati, telur, susu dan rumput laut.


Ni serba sikit pasai B Complex with Folic Acid Shaklee yang bestttt, nanti kita ceta lagi =) jangan malu-malu untuk hubungi puan eeiyss di 0175777137 atau klik icon kat bawah ni na untuk order

   




No comments:

Post a Comment

Tags

© Copyright 2013 | ALL Right Reserved to Miss Fifi. Designed by Miss Fifi.